Rotonde met fietsers in de voorrang geopend

Rotonde-Kastelenlaan-1-Medium

Op 12 mei 2017 is de nieuwe rotonde aan de Kastelenlaan in Roden geopend door wethouder Reint-Jan Auwema.

Voor fietsers is het een heel speciale rotonde omdat het de eerste is in de gemeente Noordenveld waarbij fietsers voorrang krijgen. De overige rotondes komen hierna aan de beurt. De wethouder memoreerde in zijn openingspraatje dat Noordenveld hierbij de landelijke aanbevelingen volgt. De andere gemeenten in Drenthe doen dat niet, maar hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen.

Rotonde-Kastelenlaan-2-Medium
Wethouder in de fout

Met een vrachtwagen van aannemer Roelofs opende wethouder Auwema officieel de rotonde. Helaas vergat hij hierbij voorrang te verlenen aan een fietser, in wie wij zijn collegawethouder Alex Wekema herkennen. Volgens eigen zeggen was het echter geen kwestie van vergeten, maar een poging om eindelijk van zijn collega verlost te raken.

Categorieën

2 responses to “Rotonde met fietsers in de voorrang geopend

  1. Ik vind de voorrang regels t.a.v. rotondes in de stad Groningen (maar ook in Nederland) al jaren compleet onduidelijk. Sommige rotondes geven fietsers voorrang op auto verkeer. Echter hoe die voorrang is geregeld, en hoe die fysiek in het verkeer duidelijk wordt gemaakt, is totaal onduidelijk met gevaarlijke situaties van dien. Ik ben al eens flink gesneden door een pizza koerier brommer, waardoor ik finaal onder uitging. Ik zat toen op de rotonde aan de Korreweg, de koerier nam voorrang om op de rotonde te komen. Maar ook fietsers onderling weten niet wie voorrang hebben wat je kan zien aan de onzekere reacties maar ook aan de bijna botsingen. Omdat voor de Korreweg rotonde nog steeds haaientanden staan ga ik er van uit dat fietsers en brommers moeten stoppen voor een fietser die op de rotonde zit. Maar dat gebeurt dus veelal niet. Mijn punt is dat mensen die bekend zijn in hun omgeving al niet weten waar ze aan toe zijn, en vreemden weten dat al helemaal niet. Ik kan zelfs de lokale regels hierover niet vinden op de gemeente site, los van de stukken dat ze experimenteren met verschillende Groningse rotondes. Ik erger me dan ook behoorlijk aan de willekeur van rotonde regels en de bijbehorende onduidelijkheid. En dat nog los van alle ongelukken en bijna ongelukken. Het zou landelijk overal hetzelfde moeten zijn en niet lokaal. Dit om alle lokale experimenten te voorkomen en de veiligheid en duidelijkheid weer terug te krijgen.
    Ook tussen fietsers en auto’s is er nog veel onduidelijkheid, zie artikel https://vrijwilligers.fietsersbond.nl/2009/06/13/juridische-aspecten-rond-voorrang-op-rotondes/

    1. Fietsers wèl of nìet in de voorrang bij rotondes: die discussie gaat eigenlijk alleen over rotondes met vrijliggende fietspaden. Landelijk is de richtlijn dat bij die rotondes binnen de bebouwde kom fietsers in de voorrang kunnen oversteken. Buiten de bebouwde kom is dat andersom. De gemeente Groningen houdt zich wel aan die landelijke regel. Helaas veel kleinere gemeenten in de provincie Groningen weer niet.

      Maar: er zijn heel veel rotondes die geen vrij liggende fietspaden hebben. Daar gaat die landelijke regel dus niet over. Bij die gemengde rotondes (soms hebben de fietsers wel een eigen fietsstrookaanduiding) gaan de fietsers met de auto’s mee in de voorrangsregels. Dus inderdaad: ook fietsers die de rotonde naderen moeten voorrang verlenen aan al het verkeer op de rotonde, ook aan de andere fietsers. Maar zoals u over de Korrewegrotonde opmerkt: ze doen dat niet. Ze geven ook geen voorrang aan andere fietsers op de rotonde. De meeste fietsers hebben trouwens niet eens in de gaten dat ze voorrang moeten verlenen.

      Van alle rotondes is de Korrewegrotonde degene waar het meest over wordt geklaagd. De gemeente Groningen is er uiteindelijk ook niet zo gelukkig mee. Bij soortgelijke situaties elders in de stad gaat het wel goed. Dat heeft te maken met de grote aantallen fietsers op de Korreweg, met de relatief kleine omvang van de rotonde, met het feit dat er in de Korreweg zelf wel fietspaden langs lopen, maar in de kruisende weg niet.

      De Korreweg zal in de komende jaren opnieuw worden ingericht. Wij verwachten dat de rotonde dan zeker zal worden aangepast. Hoe, dat is nog niet bekend.

      Anneloes Groenewolt, Fietsersbond Afdeling Groningen