Nieuws uit Kop van Drenthe

Noordenveld goed bezig

Gemeente Noordenveld zet echt de fiets op 1. Toch gaan we op 3 mei met de wethouder een tocht doen door de gemeente om de knelpunten te bekijken. Mocht je in Noordenveld wel eens een tochtje fietsen en tevreden zijn over hun aanpak, stem dan positief over deze fietsgemeente voor de verkiezing Fietsstad 2018. Hier kun je stemmen: www.fietsstad2018.nl.

Een van de acties van Noordenveld: http://dekrantnieuws.nl/bike4kids-ieder-kind-moet-kunnen-fietsen/

Doorsteek Madijk-Borchsingel te Eelderwolde

De gemeente wilde de fietsdoorsteek van de hogere Madijk naar de lagere Borchsingel vv eerst opheffen, maar na veel protest uit de buurt en de Fietsersbond blijft die er. Alleen is het er voor fietsers niet beter op geworden. De gemeente geeft prioriteit aan doorstroming van het autoverkeer en hun veiligheid en die van de fietser door de fietser te dwingen snelheid te verminderen. Daarom zitten er haakse bochten in de doorsteek.

We hebben ter plekke gekeken met de verkeersambtenaar van de gemeente Tynaarlo. Het leek hem niet gek om de doorsteek recht te strekken. Hij gaat intern overleggen. Het rechttrekken kon volgens hem nu ook omdat de dijk lager is dan in zijn gedachten.

Duinstraat te Yde

We kregen bericht over het fietspad aan de Duinstraat te Yde. Hier zouden regelmatig auto's overheen rijden. We hebben de situatie bekeken en komen tot het volgende. Dat de keien zijn weggehaald is een goede zaak. Nu staan er paaltjes. Op een vervelende plek, precies in de bocht, de toegangspoort zogezegd. We stellen voor de paaltjes te verwijderen en de situatie aan te passen aan de CROW-richtlijnen. Er zullen vast niet veel automobilisten over het fietspad rijden. Het zal ook alleen zijn om op de sluiproute/afgesloten weg voor auto's te kunnen komen. Zoals ergens al wordt gesuggereerd zullen deze automobilisten waarschijnlijk inwoners zijn of in elk geval ter plaatse bekende automobilisten. Hen hier op aanspreken zal vast al helpen, en het inschakelen van de plaatselijke verenigingen kan ook zeker invloed hebben op het voorkomen van dit probleem.

Rotondes

We hebben samen met de andere Drentse afdelingen een gesprek gehad met gedeputeerde Henk Brink. De provincie beweert dat alle rotondes voldoen aan de eisen van de CROW. Dit houdt in het fietspad 10 meter van de rotonde als de fietser niet in de voorrang is. Voor hun kan 6 meter ook. Maar bij 6 meter hoort het fietspad bij de weg en dus zou de fietser voorrang moeten hebben??? En dan beweert de provincie ook nog dat het te duur wordt om de rotondes aan te passen om de fietser voorrang te verlenen. Bij hun norm is het een kwestie van haaientanden verven en ze zijn klaar. Een pot verf kan toch niet zo duur zijn. Maar mocht u een rotonde tegenkomen in onze mooie provincie Drenthe die voldoet aan de 10 meter dan horen we dat graag. Dan kunnen we ze ook eens positieve feedback geven.

Rotonde bij transferium Hoogkerk

Ook dit verhaal is nog niet afgelopen. De provincie heeft bedacht dat ook hier 6 meter voldoende is voor de fietser. Dus ook hier willen ze niet volgens de CROW normen de rotonde inrichten. En het argument is dat er een ecologische verbinding moet komen tussen het Transferium en de Peizermaden. Alsof die dieren niet 4 meter om kunnen lopen??? Ja je maakt wat mee als Fietsersbond lid. We gaan dus weer in gesprek. To be continued.

pdf ⋅ 40 KB

brief_rotonde_hoogkerk

Download

pdf ⋅ 31 KB

briefdrenthe-voorrangfiets

Download

Categorieën