Gerrit Krolbrug

Verbetering huidige situatie

gerritkrolbrug
Vòor de loopbruggen er waren, werd de scheepvaart gestremd tijdens de (scholieren)ochtendspits…!

Rijkswaterstaat probeert hellingbanen te maken aan weerszijden van de westelijke loopbrug (stad uit aan de linkerkant). Helaas zijn hierin veel hindernissen gebleken met uitstel tot gevolg. Het lijkt dus slim om tegelijkertijd een andere oplossing te onderzoeken, zoals een tijdelijke brug verderop. Daarover stuurde Platform Gerrit Krolbrug, met daarin de Fietsersbond, een brandbrief aan de minister.
Intussen kijkt Rijkswaterstaat gelukkig ook opnieuw naar de oplossingen die in een oud rapport stonden, maar het is nog niet zeker dat ze die gaan onderzoeken.
Extra voordeel van een tijdelijke brug verderop zou zijn dat tijdens de gehele bouwperiode van de nieuwe brug langzaam verkeer het kanaal kan blijven oversteken, inclusief gehandicapten en bakfietsers. Idee tot nu toe was dat de loopbrug met hellingbanen daarvoor kon dienen, maar die staat eigenlijk in de weg en zou soms toch afgesloten moeten worden.

Nieuwe brug

Intussen gaat het proces voor de definitieve brug natuurlijk gewoon door – als Fietsersbond zijn we heel benieuwd hoe de fietsstraat-inrichting gaat werken met de loopbruggen.
Op een fietsstraat kunnen auto’s en fietsers elkaar niet inhalen, waardoor de snelheid laag blijft als er fietsers zijn. Dat wordt hier al moeilijk omdat er ook vrachtverkeer overheen mag, dat een bredere rijbaan nodig heeft. Daarnaast is het de vraag hoe fietsers bij niet-overgaanbare brug bij de loopbruggen kunnen komen. Over het voetpad? Maar dan gaan ze daar fietsen, toch…?
Gelukkig wordt overwogen hiervoor een simulatie te doen.

Categorieën