Hoofdweg Eelde-Paterswolde

In Eelde-Paterswolde ligt langs de Hoofdweg het “slechtste fietspad” in het verspreidingsgebied van het Dagblad van het Noorden. De jury noemt het fietspad in 2017 gevaarlijk, met onduidelijke voorrangssituaties, geparkeerde auto’s, losse tegels, opstaande putdeksels.

De gemeente Tynaarlo is geen gemeente Noordenveld, die de ‘fiets op 1!’ heeft gezet. Het contact met de gemeente gaat goed, we zijn welkom, maar het loopt een beetje stroef.

hoofdweg eelde, idyllisch
De Hoofdweg als mooie laan, maar worden de problemen opgelost?

In 2004, misschien al in het Gemeentelijk VervoersPlan van 1998, was er reeds een plan om het fietspad aan te pakken tegelijk met het vernieuwen van de riolering. Nu, 16 jaren later, is het er nog niet van gekomen en het gaat dit jaar weer niet lukken. De gemeente weet niet goed door te pakken, overleg met omwonenden gaat ook moeizaam, hoewel de laatste berichten positiever zijn.

Het gaat om het middelste deel van de Hoofdweg tussen de rotonde bij Albert Heijn en de Drostweg.

hoofdweg eelde plaatje Google maps
Google Maps

Het noordelijk deel, rotonde Albert Heijn-rotonde Meerweg, is rond 2012 aangepakt en heeft een goed fietspad gekregen, alleen moeten de fietsers op de rotondes weer voorrang geven aan al het andere verkeer. Bij Albert Heijn was de maximum snelheid 30 km/u, dat is later helaas weer 50 km/u geworden, want het is een ‘gebiedsontsluitingsweg’, blijkbaar een star en heilig begrip waar geen 30 km/u mag.

Het zuidelijk deel van de Hoofdweg, bij Museum de Buitenplaats, is grotendeels shared space geworden. Dat betekent dat iedereen overal kan en mag lopen, fietsen, rijden. Probeer dat maar niet, want auto’s weten de toeter beter te vinden dan het rempedaal.

De gemeente is al bijna 20 jaar bezig met de plannen om de weg te verbeteren en aan te passen aan de huidige tijd. De belangrijkste reden: vervanging van de riolering. Ook Qbuzz heeft zich nu gemeld en gaat de bus hierlangs laten rijden zodat de bewoners een betere, snellere en frequentere busverbinding met station en stad krijgen. Daarvoor is een snelheid van 50 km/u gunstiger, dus dat is een eis van het OV-bureau. De gemeente is het daarmee eens want die vindt dit zonder meer een gebiedsontsluitingsweg. 50 km/u willen de bewoners niet meer en wij – Fietsersbond Kop van Drenthe – ook niet. Onder grote druk gaat de gemeente nu onderzoeken of 30 km/u toch mogelijk is.

hoofdweg eelde auto op fietspad dwars

Het fietsen gaat hier weinig comfortabel of veilig: het is een oud hobbelpad van trottoirtegels, auto’s parkeren half op het pad, sommige parkeerplaatsen staan er dwars op en de steeds grotere auto’s staan dan met hun kont op het fietspad, auto’s moeten over het fietspad om op een parkeerplaats te komen, eventueel aanwezige trekhaken bevinden zich zo’n beetje midden op het fietspad.

We hebben tijdens overleggen onze zorgen over het slechte fietspad steeds naar voren gebracht en hebben ons nu ook gemengd in de discussie, mede op gemeentelijk verzoek. We zijn voor het huidige ontwerp van de gemeente: rijbaan 1 x 6 m, fietspad 2 x 2 m, voetpad 2 x 3 m; totaal 13,4 m (dit is de totaal beschikbare ruimte).

hoofdweg eelde, indeling weg

Ook zijn we voorstander van snelfietsen, bakfietsen en scooters op de rijbaan, wat prima past bij een 30 km/u-regime. Bij de fietspaden komt dan een bord G13: onverplicht fietspad. De breedte van 2 m is de minimale maat voor een fietspad, maar is voldoende/acceptabel als bredere en snellere fietsers en scooters op de rijbaan zitten.

hoofdweg eelde, bomen

We pleiten in onze voorkeursvariant er ook voor om de rijbaan te versmallen met een halve meter, dit wordt in een andere variant door de gemeente genoemd ten gunste van een groenstrook. Wij stellen voor die halve meter groenstrook te gebruiken voor de veiligheid van de fietser: 2 x fysieke scheiding van 0,25 m tussen rijbaan en fietspaden.

We stellen ook voor de prachtige bomen niet te kappen, fietsers zijn merendeels dol op groen.

hoofdweg eelde, poster bomen

We sturen een reactie op de gemeentelijke plannen en zijn benieuwd hoe het gaat worden.

Categorieën