De Blauwe Loper …

… veilig en comfortabel fietsen?

‘De Blauwe Loper’ tussen Blauwestad en Winschoten moet Europa’s langste fietsbrug worden. Medio oktober 2020 namen we een kijkje bij deze brug in aanbouw. De brug loopt over een natuurgebied, een vaarverbinding (Winschoterdiep) en een autosnelweg (A7 Groningen-Duitsland) en is straks de kortste verbinding tussen Blauwestad (aan het Oldambtmeer) en Winschoten.

Aanlanding in Stadspark van Winschoten

Oldambt De Blauwe Loper 06

Bij de presentatie van het brugontwerp (2018) was de wijze van aanlanding in Winschoten planologisch niet rond. Onze zorg over de combinatie van hellingen, bochten, medegebruik en (fiets)veiligheid maakten we daags na de presentatie aan de projectorganisatie kenbaar. Ondanks de extra – min of meer rechte aansluiting – naar het Stadspark, is en blijft Fietsersbond Oldambt kritisch over de veiligheid van deze fietsverbinding.

Oldambt De Blauwe Loper 05

Fietsverkeer in twee richtingen op 3 meter breedte brengt de veiligheid van alle toekomstige gebruikers in gevaar. Het CROW (kennisinstituut) adviseert voor een fietspad in twee richtingen bij meer dan 100 fietsers per uur (spitsuurintensiteit ongeacht rijrichting) een minimale breedte van 4 meter! Let wel: dit is zonder hellingen, bochten en medegebruik door wandelaars, recreanten met honden, fietskarren, scootmobiels of skaters, etc.

Leuning niet veilig afgewerkt

Oldambt De Blauwe Loper 03

Bij inspectie van het eerst geplaatste brugdeel bij Blauwestad verbaasden wij ons over de detailafwerking van de leuningstaanders. Bij een enkele stuurfout, uitwijkmanoeuvre of onverwachte windvlaag kun je letterlijk blijven haken achter de staanders. Tussen de staanders zorgen stalen platen voor de verdere afdichting. Merkwaardig is dat deze platen met de vlakke kant aan de buitenkant zijn geplaatst. Bij plaatsing van de vlakke zijde naar binnen kun je aan fietspadzijde een ‘vergevingsgezinde’ vlakke wand creëren. Wij vinden dit een gemiste kans die wellicht nog hersteld kan worden.

Dekplanken niet homogeen vlak

Ter plaatse zagen we ook eindelijk een ‘sneakpreview’ van de houten dekplanken waarover we eerder al onze zorg bij de provincie uitten. De dekplanken zijn voorzien van een ingelegde stroefheidsstrip.

De ingelegde strips kunnen door ongewenste trillingen het fietscomfort sterk verminderen. De provincie gaf eerder aan het brugdek daarop te willen testen. Helaas werd de Fietsersbond niet bij deze fietscomforttest betrokken. Trillingen zijn bij deze constructie zeker niet uit te sluiten en wij vragen ons nog steeds af waarom niet voor een homogeen vlak en stroef oppervlak is gekozen. Dit is een erg dure oplossing die alleen maar de ergernis van de gebruikers kan opwekken.

Onze conclusie is dat de praktijk zal uitwijzen of de provincie op veiligheid en comfort de goede keuzes heeft gemaakt.

Categorieën