Steile kanten fietspaden in Kop van Drenthe

Fietspaden in Drenthe worden steeds vaker uitgevoerd in gegoten beton. Dit levert prima fietspaden op, alleen vaak een nadeel: de kanten zijn scherp en soms hebben ze een verval van wel meerdere cm. Dit levert gevaarlijke situaties op. Als je bijvoorbeeld in het donker of gewoon per ongeluk van het fietspad raakt dan beland je een paar centimeter lager in de berm. Een paar centimeter kunnen al verkeerd uitpakken, want de reactie van een fietser is snel weer het fietspad op willen fietsen en dat kan bij een klein hoogteverschil al verkeerd uitpakken.
De ontwerpers van de CROW (kennis platform openbare ruimte verkeer en vervoer) proberen de driehoek vorm-functie-gebruik met elkaar in evenwicht te brengen. Dit geldt ook voor fietspaden. Een van de elementen waar ze mee aan de slag zijn gegaan zijn de randen van het fietspad. Maar zij kijken hierbij alleen naar de overgang fietspad naar voetpad. De aanbeveling is dan een schuine opsluitband van 5 cm, liefst zonder hoogteverschil en met een visuele scheiding. Dit maakt het fietspad zogenaamd vergevingsgezind. Dat betekent als je een stuurfout maakt je niet gelijk onderuit gaat.

steilekanten-2

Maar in Drenthe komen we vaker fietspaden tegen zonder voetpad ernaast. De fietspaden in Drenthe worden ook vaak gebruikt door landbouwverkeer. Zij zorgen er met hun dikke wielen voor dat er een omgekeerd hoogteverschil ontstaat tussen fietspad en zijkant.
Daarom pleiten wij voor gelijke overgangen fietspad en berm, of nog liever verharde zijkanten. Zoals geadviseerd door dezelfde CROW. Zodat een stuurfout niet gelijk betekent een val de diepte in.
Mocht u voorbeelden zien van fietspaden met steile kanten in gemeente Tynaarlo of Noordenveld, geef ze aan ons door. Wij gaan ze bespreken met de gemeenten.

Categorieën