GRONINGEN genomineerd voor Fietsstad 2016

Op 13 oktober heeft de landelijke Fietsersbond bekend gemaakt dat de stad Groningen genomineerd is voor de eretitel Fietsstad 2016. GRONINGEN heeft zich al vol ambitie ingeschreven voor deze verkiezing. Dat kan natuurlijk ook niet anders, als je zo’n ambitieuze FIETSSTRATEGIE hebt vastgesteld. De Fietsersbond GRONINGEN omarmt de ambitie van de gemeente en vraagt haar om op deze voet door te gaan en te zorgen dat de uitvoering de ambitie ook helemaal gaat volgen. Uiteraard helpt de lokale Fietsersbond daar graag bij.

Sinds de nieuwe gemeenteraad er zit heeft de gemeente veel gedaan om het fietsbeleid in GRONINGEN te verbeteren. Deze nominatie is hiervoor een beloning. Natuurlijk vallen er dingen te verbeteren, maar GRONINGEN is onmiskenbaar op de goede weg. Wij hopen samen met de gemeente het fietsen in GRONINGEN nog aangenamer te maken.

Fietsstad 2016

De verkiezing van de Fietsstad 2016 is een initiatief van de Fietsersbond. De titel wordt door een onafhankelijke jury toegekend aan de meest fietsvriendelijke gemeente van Nederland. Er wordt hierbij gelet op alles wat er voor de fiets wordt gedaan, met extra aandacht voor het thema ‘Bikenomics’, de waarde van de fiets voor de lokale economie. De andere genomineerde gemeenten zijn: Nijmegen, Goes, Utrecht en Maastricht.

De genomineerde gemeenten zullen in het voorjaar van 2016 bezocht worden door een onafhankelijke jury. Deze zal uiteindelijk bepalen welke gemeenten in mei 2016 de eretitel Fietsstad 2016 zal krijgen.

Als Groningen in mei 2016 opnieuw tot Fietsstad wordt uitgeroepen, zijn we de eerste, die dat tweemaal geworden is! De eerste keer was in 2002 en nu zijn we genomineerd, samen met Goes, Maastricht, Nijmegen en Utrecht. Groningen heeft goede papieren met de nieuwe Fietsstrategie en structureel meer geld dan vroeger; wel zijn dit pas plannen en nog geen resultaten. We kregen al van een paar mensen de opmerking dat Groningen niet in aanmerking kwam, omdat het helemaal nog niet zo goed is voor fietsers. Hier speelt wel ook mee dat we het al goed gewend zijn – moet je de buitenlanders eens superlatieven te kort horen komen!

 Zo hadden ook wij zelf op de gemeentelijke motivatie om Fietsstad te worden een aantal opmerkingen waar het beter kan. Die staan hieronder met soms al erbij wat de gemeente eraan gaat doen.

  • Split op fietspaden

Gelukkig hebben we net gehoord dat de afdeling Stadsbeheer hier ook niet blij mee is en naar een andere oplossing zoekt om fietspaden/-stroken rood te maken.

  • Geen oplossing voor de Folkingestraat bij drukte

Dit wordt wellicht in de nieuwe binnenstadsvisie opgelost, waar de fiets in de Folkingestraat dan overigens ’te gast’ wordt, maar met ook een poging om de diepenring fietsvriendelijker te maken en geschikt als ‘omrijroute’.

  • Regensensoren

Deze zijn vooral voor de PR. Veel mensen snappen namelijk niet meteen dat regensensoren alleen zouden moeten worden ingezet waar ze zorgen voor een uitzonderlijke vertraging voor het andere verkeer. Als zo’n vertraging zich nauwelijks voordoet kan het regen’programma’ ook bij zon worden toegepast en is er dus geen regensensor nodig…

  • Alle richtingen tegelijk groen

Er zijn nog steeds veel fietsers die hiervan het voordeel niet snappen: er rijden immers nooit fietsers en auto’s tegelijk, dus dode-hoekongelukken worden voorkomen. Bovendien kun je een kruispunt diagonaal oversteken en is er tweemaal groen per cyclus voor fietsers mogelijk. De voorrangsregels zijn ook niet duidelijk; het slimst is om goed op te letten en elkaar aan te kijken. De gemeente wil hierover meer voorlichting gaan geven.

 We hebben natuurlijk ook doorgegeven wat we allemaal wel goed vinden; dat was de hoofdmoot van onze reactie, want wij willen natuurlijk ook wel dat Groningen voor de tweede keer Fietsstad wordt! Alle goede dingen staan in de Fietsstrategie.

http://groningenfietsstad.nl/fietsstrategie/

 

 

Categorieën